Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over de gemeentelijke belastingen? Bekijk dan de lijst met veelgestelde vragen en antwoorden.

Ik wil graag contact opnemen over het aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. Hoe doe ik dat?

Team Belastingen is iedere werkdag tussen 08.30 en 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 14 0320. De eerste dagen nadat de aanslagen bezorgd zijn, kan het druk zijn aan de telefoon. We vragen u het op een later moment nog eens te proberen.

Ik heb nog geen aanslag ontvangen. Hoe kan dat?

We versturen de aanslagen via de post of via de Berichtenbox van MijnOverheid, als u daarvoor toestemming heeft gegeven. Controleer op MijnOverheid of u met uw juiste e-mailadres geregistreerd staat. Log hiervoor in op MijnOverheid met DigiD. Alleen met een correct e-mailadres krijgt u van Mijn Overheid een e-mail dat er een bericht voor u klaar staat. Lees meer over inloggen op MijnOverheid

Ik zie op mijn aanslag dat ik maar 4 termijnen heb om te betalen. Kan ik ook meer termijnen krijgen?

Ja, dat kan. Als u een machtiging afgeeft voor een automatische incasso, dan wordt het bedrag van de aanslag in 11 termijnen van uw rekening afgeschreven. Als u in de loop van het belastingjaar een machtiging afgeeft, dan wordt het bedrag in het resterende aantal termijnen geïncasseerd.

Ik wil in het vervolg de aanslag alleen nog per post ontvangen. Kan dat?

Ja, dat kan. Bij de instellingen in MijnOverheid kunt u zelf aangeven welke meldingen en van welke organisaties u berichten in de Berichtenbox wilt ontvangen.

Op mijn gecombineerde aanslag word ik voor 4 personen aangeslagen, maar vanaf 1 februari wonen we er nog maar met 3 personen. Krijg ik nu een vermindering van de aanslag?

Nee, voor het vaststellen van het aantal personen in een huishouden is de peildatum 1 januari van belang. Veranderingen die in de loop van het jaar plaatsvinden, leiden niet tot vermindering of verhoging van de aanslag. Als u pas in Lelystad bent komen wonen, dan is de inschrijfdatum in de Basisregistratie Personen (BRP) de peildatum.

Ik heb de gecombineerde aanslag ontvangen met daarop de WOZ-waarde. Hoe kan ik beoordelen of deze waarde juist is?

Om te controleren of de WOZ-waarde van uw woning juist is, kunt u een taxatieverslag downloaden. In dit verslag staan 3 woningen die rond de waardepeildatum verkocht zijn. Voor de bepaling van de WOZ-waarde van uw woning zijn meer dan 3 verkopen gebruikt, maar op het taxatieverslag staan de 3 woningen genoemd die het meest met uw woning overeenkomen qua ligging en verkoopdatum. Dit taxatieverslag kunt u vinden via de Digitale Belastingbalie. Log in met uw DigiD op de Digitale Belastingbalie. Let er wel op dat alleen degene kan inloggen die de gecombineerde aanslag ontvangen heeft.

U kunt ook de WOZ-waardes van vorige jaren of van andere woningen raadplegen op de website WOZ-waardeloket.nl.

Ik ben het niet eens met de WOZ-waarde. Hoe maak ik bezwaar?

We doen ons best de WOZ-waarden zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Denkt u dat hierin een fout is gemaakt? Neem dan contact op met team Belastingen van de gemeente. Dat kan door ons te bellen op telefoonnummer 14 0320. Dan kijken we samen naar uw situatie. Als er iets niet klopt, dan passen we dat direct voor u aan. Zo kunnen we een bezwaarprocedure voorkomen.

Wilt u toch een bezwaar tegen de WOZ-waarde indienen? Dat kan via ons digitaal loket. Een taxatierapport hoeft hiervoor niet opgemaakt en meegezonden te worden. Dit rapport heeft in de bezwaarfase namelijk niet per se een toegevoegde waarde.

Ik heb in de media gelezen dat ik via een WOZ-bureau bezwaar kan maken tegen mijn WOZ-waarde. Hoe werkt dat?

Het is belangrijk te weten dat deze bureaus, voor zaken waarbij het bezwaar wordt toegekend en de WOZ-waarde is gewijzigd, de volgende kostenvergoeding krijgen:

  • Vergoeding voor het indienen bezwaarschrift € 77,50
  • Vergoeding voor het bijwonen hoorzitting € 77,50
  • Vergoeding voor het indienen taxatierapport € 256,52 (dit bedrag is incl. BTW)
  • Totale vergoeding kan oplopen tot: € 411,52

Bij een vermindering van de WOZ-waarde met € 10.000,- betekent dit (in 2024) in de praktijk dat uw OZB-aanslag met € 11,93 verlaagd wordt. Het bureau krijgt vervolgens van u voor zijn werkzaamheden een bedrag van € 411,52 uitbetaald. U krijgt dit bedrag eerst zelf. De totale kosten worden vervolgens meegenomen bij het bepalen van het tarief van de OZB voor het komende jaar.

Heeft u vragen over uw WOZ-waarde? Neem dan eerst contact op met het team Belastingen van de gemeente. Dat kan door te bellen naar telefoonnummer 14 0320.

Ik heb mijn woning in de loop van het jaar verkocht. Krijg ik nu een vermindering van de OZB?

In Nederland is het in de wetgeving geregeld dat u een aanslag onroerende-zaakbelastingen (OZB) krijgt voor uw woning of bedrijf waarvan u op 1 januari van het belastingjaar eigenaar bent. Als u uw woning of bedrijf in de loop van het jaar verkoopt, krijgt u geen vermindering van deze aanslag. Het is wel gebruikelijk dat de notaris, bij de overdracht, een deel van de OZB verrekent met de nieuwe eigenaar. Dit kunt u terugvinden op de eindafrekening van de notaris en anders kunt u hierover contact opnemen met de notaris.

Ik kan de aanslag niet in de 4 termijnen betalen die op het aanslagbiljet vermeld staan. Is een betaling met meer termijnen mogelijk?

Ja, dit is zeker mogelijk. U kunt een machtiging voor een automatische incasso afgeven. Als u deze machtiging afgeeft, dan wordt het totaalbedrag van de gecombineerde aanslag in 11 termijnen van uw rekening afgeschreven. Als u in de loop van het belastingjaar een machtiging afgeeft, dan wordt het bedrag in het resterende aantal termijn geïncasseerd. De afschrijving vindt altijd plaats op de laatste werkdag van de maand. Het is niet mogelijk om op een ander moment van de maand te incasseren. U kunt een machtiging afgeven via onze Digitale Belastingbalie. U kunt een machtiging ook persoonlijk regelen in het stadhuis (Stadhuisplein 2). Vraag bij de informatiebalie om de groene machtigingskaart. U kunt de machtiging meteen invullen en afgeven aan de medewerkers van de informatiebalie. 

Ik kan de gecombineerde aanslag niet betalen omdat mijn inkomen en vermogen niet toereikend zijn. Wat kan ik doen?

Als u de gecombineerde aanslag niet kunt betalen, kan de gemeente deze misschien kwijtschelden. Als uw verzoek geheel wordt toegekend, hoeft u de gemeentelijke belastingen niet te betalen. Soms krijgt u alleen kwijtschelding voor een deel van de belasting. We houden bij de beoordeling van uw verzoek rekening met uw inkomen, uitgaven en bezittingen. U kunt een aanvraagformulier voor kwijtschelding downloaden of invullen bij de informatiebalie in de hal van het stadhuis. Let op: voor de hondenbelasting kunt geen kwijtschelding aanvragen.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...