Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Digitaal Opkopers Loket

Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopersregister bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij de gemeente kunt aanmelden: via het Digitaal Opkopers Loket.

Aanmelden Digitaal Opkopers Loket

  • Ga naar www.ikbenhandelaar.nl.
  • Maak een account aan en vul uw gegevens in. De gemeente en de politie ontvangen hiervan een melding. U heeft meteen aan de meldplicht voldaan.
  • De gemeente neemt, ter controle, per email contact met u op.
  • U heeft de mogelijkheid uw account te koppelen aan het Digitaal Opkopers Register. Hierin kunt u digitaal bijhouden wat u in- en verkoopt. Het digitale register is kosteloos, u heeft alleen een computer met internetaansluiting nodig om u te registreren.
  • Goed om te weten: het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van de wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor medewerkers van de gemeente en eventueel de politie.

Wat is Digitaal Opkopers Loket?

Als ondernemer in tweedehands goederen bent u voor de politie, het Openbaar Ministerie en de gemeente een belangrijke partner in de strijd tegen heling. Als u handelt in tweedehands goederen, dan bent u verplicht om u bij de gemeente te aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands auto’s of mobiele telefoons of laptops of sieraden aankoopt. Veel buit van woninginbraken en straatroven wordt, zonder dat u zich daarvan bewust bent, via tweedehands handelaren ten gelde gemaakt. Opkopers zijn wettelijk verplicht zich bij de gemeente te melden als opkoper. Deze verplichting vloeit voort uit artikel 437ter Wetboek van Strafrecht. Dat gaat via het Digitaal Opkopers Loket. Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig.

Wat is Digitaal Opkopers Register?

Als handelaar bent u verplicht een in- en verkoopregister bij te houden. Zo houden wij zicht op de herkomst van goederen. Dat doet u via het Digitaal Opkopers Register. Het voordeel van het digitale register is dat de politie automatisch bericht krijgt wanneer u een artikel invoert dat als gestolen staat geregistreerd. Die snelheid van uitwisseling van gegevens vergroot de pakkans van helers, inbrekers en veelplegers. Zo maken we het hen steeds lastiger gestolen goederen te verhandelen. Daarnaast wordt de kans aanzienlijk kleiner dat u goederen verkoopt die van diefstal afkomstig zijn. Samen maken we Lelystad veiliger.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...